Mencari pendapatan tambahan? Klik sini:

Friday 6 November 2009

Makan

"makan" -perkataan yang ringkas dengan dua suku kata, tapi satu perkara yang sangat penting bagi kita manusia. kenapa perlu makan? cuba korang lupakan makan untuk dua hari, dan lepas tu mesti korang akan dapat jawapan untuk soalan tu..

hari-hari kita makan macam-macam benda. dari makanan yang dimakan dek lembu sampaila makanan yang dimakan oleh rimau dan kawan-kawan karnivornya yang lain. kiranya, manusia ni memang jenis special sikit bab makan, semua bendapun kita boleh bedal. bukan macam kambing, hari-hari dok makan daun,daun, daun dan daun selamanya sampainya mereka pupus.

jadi, dengan keistimewaan yang ada pada golongan manusia dari segi tu, kita boleh menikmati hampir semua nikmat Tuhan dengan cara makan. tapi, ada jugak yang melampau-lampau dalam bab makan ni, melampau dari segi lebih ataupun melampau dari segi kurangnya.

ada golongan yang kerjanya asyik makan je 24jam, bagi orang macam ni, makan is good, dan makan is everything. bukan la aku nak marah, tapi bila badan dah macam belon, datang plak penyakit macam-macam reti plak bising.. kan pelik tu?kan?

bagi yang melampau dari segi kekurangan tu plak, bukan aku nak cerita pasal yang kebuluran kat afrika nun, tapi yang jenis "vegetarian" atau "fruitarian" (hah?) dan macam2 lagi jenis diet gila orang putih tu.. elok2 dicipta jadi manusia, menggatal plak nak jadi kambing dan makan daun2 je.. teringat aku dialog kasim selamat "mengapakah kau diciptakan Allah menjadi manusia, bukankah lebih baik kau dicipta menjadi haiwan" hahah!

walaupun makan benda yang simple, "suap dan telan" tapi benda simple ni sangat penting, jadi makanla dengan sihat. dan makanla seperti manusia, bukan pa, kadang2 aku tengok yg jenis vegetarian tu, badannya dah kurus macam penyapu, tapi masih mengaku gemuk lg.. apa da.. lain la aku yg memang kurus ni.. tapi aku ni makan semua benda, tak tau bila nak gemuk..haha!

No comments:

Post a Comment